Messuosaston suunnittelu

Messuosaston suunnittelu

 

Vuoden 2019 Jyväskylän Rakennusmessut järjestettiin maaliskuun alku puolella. Minulla oli messuilla oma osasto ja viikonlopun aikana osastollani kävi runsaasti messuvieraita minua moikkaamassa ja kanssani juttelemassa. Messuvieraiden kanssa käytiin monta mielenkiintoista keskustelua ja vaihdettiin ajatuksia toimivista sisustusratkaisuista – hienoja kohtaamisia! Sain paljon positiivista palautetta osastostani ja päätinkin jakaa omat vinkit toimivan osaston suunnitteluun.

 

 

Osaston suunnitteluun ja toteutukseen vaikuttaa useampi tekijä. Mitä osastolla haetaan, mitä toimintoja osastoon täytyy mahduttaa ja mikä on budjetti – näitä asioita mm. on hyvä pohtia ennen suunnitteluun ryhtymistä.

 

 

 

Yritykseni on vielä varsin nuori, reilun vuoden vanha, joten minulle oli erityisen tärkeää olla messuilla esillä ja päästä kontaktoimaan uusia asiakkaita sekä yhteistyökumppaneita. Halusin kutsua messuvieraat osastolleni kylään ja juttelemaan sisustussuunnittelusta ja sisustamisesta ylipäätään. Pidin tärkeänä, että osastolla on muutama istumapaikka, jotta jutustelun ajaksi voi rauhassa istua alas. Messuja kiertäneet tietävät sen, miten mukavaa on välillä istahtaa useamman tunnin kiertelyn lomassa ja halusin osastollani tarjota tämän mahdollisuuden.

 

 

 




 

 

Tärkein päämäärä messujen suhteen oli olla esillä ja saada näkyvyyttä ja sitä kautta uusia asiakkaita. Halusin mahduttaa osastooni myös arvonnan sekä mahdollisuuden inspiroitumiseen, joten varasin pisteelleni sisustuslehtiä ja -kirjoja. Messuosastoni oli varsin pieni, 6 neliön kokoinen, mutta sain oikein hyvin mahtumaan kaikki haluamani toiminnot sinne, kokonaisuuden pysyessä kevyenä. Osastollani oli yhteistyössä Annival Interiorin kanssa arvonta, joten arvontaan osallistumiselle piti miettiä selkeä kulku, missä arvontaboxi sijaitsee ja miten viestin arvonnasta.

 

Messuosaston koko ja sinne haluamani toiminnot määritti kalusteiden koot. Nojatuolit tuli olla kevyen näköiset ja sirot. Sohvapöydän halusin ehdottomasti lasisena, jotta näkymä pysyy ilmavana eikä pöytä tuki liikaa tilaa. Osaston takaseinälle tarvittiin kaappi, jonne sain piilotettua tietokoneen, tarjoilusuklaat, paperit ja kortit, työkalut ja muut henkilökohtaiset tavarat. Kaapin päälle tuli näyttö, missä pyöri muutamia referenssikuvia. Toiselle puolelle takaseinää asennettiin vanerista tehty viistoseinäke. Seinäke toimi logolle alustana, mutta antoi samalla mielenkiintoa osaston ulkonäköön ja tasapainoitti mittasuhteita. Osaston sivuseinämät toteutin ompelemalla ne verhoilukankaasta. Suurin osa messuosastoni kalusteista oli lainassa IKEAsta, mustan metallituolin toin omasta keittiöstä.

 

 

 

Pidin messujen jokaisena päivänä puheenvuoron messujen ohjelmalavalla aiheena aistiesteetön sisustaminen. Halusin ottaa aiheen myös huomioon osastoni suunnittelussa ja vein osaston sisustukseen runsaasti viherkasveja ja pyrkimys oli luoda mahdollisimman seesteinen tila – niin hyvin, kuin se vain messuympäristössä on mahdollista. Sain runsaasti kommentteja osastoni olleen kotoisa ja siellä oli rentouttavaa levähtää hetki ja vaihtaa ajatuksia.

 

Suunnittelin osastoani hyvissä ajoin ja mietin ratkaisut mahdollisimman edullisiksi toteuttaa sekä rakentamisen paikan päällä helpoksi. Suunnitelmani toteutuivat melkolailla sellaisenaan, miten olin ne suunnittellutkin. Taljamaton jätin pois, sillä koin juuttimaton yksistään riittäväksi. Takaseinältä jätin verhokankaan ripustamatta, sillä osaston takaseinä olikin toteutettu alkuperäisestä ilmoituksesta poiketen osb-levystä, mikä on mielestäni oikein kivan näköinen materiaali ja sopi hyvin osastoni muuhun ilmeeseen. Tämä muutos mahdollisti myös parin taulun ja messutarjous-kyltin ripustamisen takaseinään. Osaston ylälippaan asennettiin levy, mistä löytyi yritykseni somekanavat.

 

 

Mm. nämä asiat on hyvä ottaa huomioon osaston suunnittelussa

 

  • Messuosaston koko ja rakenteet (ja mitä niille saa tehdä) – kysy messujen järjestäjältä tarkat mitat ja materiaalit, mikäli messuosastoon kuuluu valmiina jotain rakenteita.

 

  • Messuille osallistumisesi tarkoitus / tärkeimmät aiheet.

 

  • Mieti budjetti – tämän jälkeen on helpompi suunnitella ja jakaa kuluja rakennustarvikkeisiin, tarvittavin kalusteisiin ja muihin messukuluihin.

 

  • Mieti kaikki toiminnot, mitä messuosastollasi tullaan tekemään, niiden kulku ja paikat – arvontaan osallistuminen, neuvottelut, sopimusten kirjoittaminen, referenssien / esitteiden näyttö,  työnäytös, myynti, elämykset jne.

 

  • Osaston informatiivisuus – miten, missä ja miten informoit messuosastollasi.

 

  • Yhteistyökumppanit – kaikkea ei tarvitse tehdä yksin. Pyydä rohkeasti yhteistyökumppaneita mukaan osastollesi.

 

  • Mieti myös valaistus – sillä saa kohdistettua tehokkaasti huomiota haluttuun kohtaan ja herätettyä huomiota.

 

 

 

Suunnitteluterkuin,

 

Instagram – decofeast

Facebook – Sisustussuunnittelu decoFeast.

Pinterest – Sisustussuunnittelu decoFeast.

 



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *